tirsdag den 6. marts 2007

Snart fuldt hus!

Dagen i dag har budt på detailplanlægning: bordplan, deltagerlister, finjustering af program, skilte der viser vej til toiletterne, koordinering med kokken og meget, meget mere...

Og så har jeg brugt lidt hjerneaktivitet på at fundere over morgenmaden: Som det ser ud lige nu vil den bestå af: rugbrød, grovbrød/boller, marmelader, oste, grønsagssnacks, figenpålæg, juice, kaffe, te, vand - og ja, nu kommer så det jeg har brudt mit hoved med: Skal der smør på bordet?

Maja Møller, der i øvrigt er weblogskribent på den gode Arla-blog "Omtanker" har spurgt mig om det var inspireret af hendes tiltag "Ernæringsseminar 2007". Og svaret er delvist et ja. Jeg synes, at den idé med at lade deltagerne gå i dialog forud for et møde/seminar/konference - med fokus på indhold og planlægning, var superspændende. Når jeg skriver delvis hænger det sammen med at vi, der er medlemmer af netværk - både dette 'Netværk til formidling af de 8 kostråd', men også andre - har meldt os til et netværk for netop at netværke! Altså kommunikere, udvikle og sparre. Være i dialog. Og bloggen er et fantastisk forum til netop det! At være i dialog. Så aktører: Jeg gentager opfordringen: Let´s talk!

Er du ikke så erfaren i det med skrive på en blog, så bliv klogere på det på Trine-Maria Kristensens blog "Hovedetpaabloggen". Hun ved hvad hun taler om. Hun inspirerede mig sidste forår på Arlas Ernæringsseminar. Hun talte i en halv times tid, tror jeg. Og da hun var færdig var jeg solgt. Ikke til hende, men til bloguniverset, der rummer så mange muligheder for online networking og vidensdeling.

Maja har i øvrigt gjort mig opmærksom på lidt blog-etikette. Og lad os lige slå en regel fast. At smide et indlæg på bloggen kræver også en afsender. Altså ingen anonyme kommentarer, tak.

I morgen tidlig kl. 8.00 (Det er altså meget tidligt når bopælen er Sydlangeland, skal jeg lige hilse og sige - men har iøvrigt selv foreslået tidspunktet) mødes Trine Grønlund Nielsen fra Fødevarestyrelsen, Gitte Laub Nielsen fra SUHR's og undertegnede for lige at drøfte om vi nu har tjeck på det hele til fredag. Anne Tellerup fra SUHR's deltager også i en del af mødet - fordi det er hende, der skal styre fredagens indslag, taler og aktiviteter.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Glæder mig også til fredag. Også til at så lidt lus i skindpelsen...

Til underbyggelse af mine postulater sidst på formiddagen kan jeg sør'me henvise til en videnskabelig undersøgelse. Jeg kan bare ikke lige finde den på den tilhørende hjemmeside www.eatright.com

Men artikelen blev trykt i: Journal of the American Dietetic Association december 2006. Artiklen hed:

Food Prepratation by Young Adults Is Associatee with Better Diet Quality…



Bedste hilsner

Lars

Suhrs Husholdningsskole

Per Brændgaard Mikkelsen sagde ...

Tak for et godt oplæg, Lars. Jeg har fundet undersøgelsen. Der er tale om en tværsnitsundersøgelse, så det kunne være rigtig interessant, som du også lagde op til, at lave en prospektiv undersøgelse eller en interventionsundersøgelse for at afprøve, hvorvidt f.eks. et kursus madlavning forbedrer kostvanerne hos unge mennesker. Dvs. for at undersøge, om den observerede sammenhæng er kausal.

Link til abstract på pubmed:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17126631&query_hl=3&itool=pubmed_docsum