søndag den 11. marts 2007

Sluk tørsten i vand

  • Tilgængelighed af koldt vand på gadeplan, evt. i samarbejde med vandværkerne. Design af ny flotte vandposter og fontæner (skolegårde, pladser)
  • Tværfaglig indsats med gymnasier/tekniske skoler og andre ungdomsuddannelser om at designe labels til vandflasker for f.x. Carlsberg eller andre producenter. 'Vind årets flaskelabel og 1 års forbrug af vand til gymnasiet'
  • Vand som ressource, bæredygtighed
  • Hanevand bedre end kontrolleret flaskevand?
  • Koble vandrådt med -sukker/sodavand og mindre alkohol.
  • Den svenske model for restaurationsbranchen. Man skal servere vand (gratis) til maden.
  • Samarbejde med fastfoodbranchen om at servere koldt vand (gratis)
  • Tandlæger som nøglepersoner i forhold til de unge, der forlader skoletandlægen og selv skal betale når skaderne opstår (huller og syreskader) + opmærksomhed på saft og juice, ikke kun sodavand/cola.
  • Den franske chaufførmodel, f.x. i forbindelse med uge 40 kampagnen. 1 glas vind; når du har drukket ½delen, hælder du vand i.
  • Gastronomiske rollemodeller - det er yt at drikke sodavand til maden på restaurant. 'Nyd maden, drik vand til!'
  • Lave en imagekampage med vandproducenterne.
  • Vand og ældre.
  • Skoleprojekt. Design din egen vandflaske, vandkrus. 'Drik vand og bliv klar i knoppen!'
  • Kommunerne laver kostpolitikker for daginstitutioner, der fremmer vand på bekostning af sukkersødet drikkelse.
  • Kommunalt tilskud til idrætshaller, der serverer vand. Økonomiske incitamenter til at servere vand på bekostning af sodavand for forpagterne.
  • Produktudvikling af vand med smag - fx. evt give udviklingsmidler til små virksomheder.
  • Kobling til uge 40 kampagne. Drik 1 glas vand hver gang du tager 1 glas vin/øl.
  • 18-23 årige vigtig målgruppe.
  • Koble kostpolitikker med økonomiske incitamenter.

Ingen kommentarer: