- Tilgængelighed af koldt vand på gadeplan, evt. i samarbejde med vandværkerne. Design af ny flotte vandposter og fontæner (skolegårde, pladser)
- Tværfaglig indsats med gymnasier/tekniske skoler og andre ungdomsuddannelser om at designe labels til vandflasker for f.x. Carlsberg eller andre producenter. 'Vind årets flaskelabel og 1 års forbrug af vand til gymnasiet'
- Vand som ressource, bæredygtighed
- Hanevand bedre end kontrolleret flaskevand?
- Koble vandrådt med -sukker/sodavand og mindre alkohol.
- Den svenske model for restaurationsbranchen. Man skal servere vand (gratis) til maden.
- Samarbejde med fastfoodbranchen om at servere koldt vand (gratis)
- Tandlæger som nøglepersoner i forhold til de unge, der forlader skoletandlægen og selv skal betale når skaderne opstår (huller og syreskader) + opmærksomhed på saft og juice, ikke kun sodavand/cola.
- Den franske chaufførmodel, f.x. i forbindelse med uge 40 kampagnen. 1 glas vind; når du har drukket ½delen, hælder du vand i.
- Gastronomiske rollemodeller - det er yt at drikke sodavand til maden på restaurant. 'Nyd maden, drik vand til!'
- Lave en imagekampage med vandproducenterne.
- Vand og ældre.
- Skoleprojekt. Design din egen vandflaske, vandkrus. 'Drik vand og bliv klar i knoppen!'
- Kommunerne laver kostpolitikker for daginstitutioner, der fremmer vand på bekostning af sukkersødet drikkelse.
- Kommunalt tilskud til idrætshaller, der serverer vand. Økonomiske incitamenter til at servere vand på bekostning af sodavand for forpagterne.
- Produktudvikling af vand med smag - fx. evt give udviklingsmidler til små virksomheder.
- Kobling til uge 40 kampagne. Drik 1 glas vand hver gang du tager 1 glas vin/øl.
- 18-23 årige vigtig målgruppe.
- Koble kostpolitikker med økonomiske incitamenter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar